Creatief schrijven – twee dingen tegelijk

In een kort verhaal moet je veel uitleggen en toch de vaart er in houden. Vaak gaat dat mis, je hebt te veel tijd en ruimte nodig om de situatie van je personages uit de doeken te doen en dat houdt het verhaal op. De spanning is weg.

Je kunt dat oplossen door je hoofdpersoon twee dingen tegelijk te laten doen. Het viel me op in Bonita Avenue, de knap geschreven, spannende roman van Peter Buwalda. Heel vaak laat hij iemand iets doen en tegelijk denkt diegene over wat er in het verleden is gebeurd. Zo sla je als schrijver twee vliegen in een klap. Je krijgt de informatie die nodig is, en toch gaat het verhaal verder.

Een voorbeeld:

Sander loopt langzaam naar de trein. Hij trekt zijn kleine rolkoffer achter zich aan, de wieltjes ratelen over de tegels van het perron. Hij nestelt zich in een eersteklas fauteuil, zijn koffer naast zich. Het is rustig in de coupé. Even rekt hij zich uit en pakt dan de roman die hij al een week met zich meesleept en waarin hij maar niet verder komt. Langzaam zet de trein zich in beweging. Dan ziet hij zijn vader voor zich. Het was de laatste keer dat ze elkaar gesproken hebben en veel is er niet gezegd. Klein en mager was de man in het ziekenhuisbed. Zacht, bijna onverstaanbaar zijn stem.

Spanning in de eerste zin: de lezer vraagt zich af: waar gaat Sander naar toe? Waarom? Zorg ervoor dat de lezer iets voor zich ziet maar vergeet ook de andere zintuigen niet. Merk ook op: het is een kleine rolkoffer, Sander gaat dus niet voor lang weg. Hij schiet niet op in de roman die hij met zich meesleept, hij heeft kennelijk andere dingen aan zijn hoofd. Dan komt de vader in beeld. De twee beelden vallen over elkaar: Sander die vertrekt en de vader, waar de lezer nog weinig van weet. Stukje bij beetje onthult dan de tekst meer over de relatie tussen Sander en zijn vader.

Om te oefenen: schets eens hoe Laura bezig is met het maken van een portret van een oudere vrouw. Alles staat klaar, de camera, de lampen. Zij concentreert zich en terwijl ze door de lens kijkt ziet ze weer haar eigen  moeder, die al dertig jaar dood is.

Over Wllm Kalb

schrijver, lezer, docent - focus: taal, geschiedenis, fotografie, Duits(land), muziek en films uit de jaren '20 - '50
Dit bericht werd geplaatst in Feiten en meningen, schrijven en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Creatief schrijven – twee dingen tegelijk

  1. 100-woorden zegt:

    Er is wel een gevaar dat de flashback een trucje wordt dat te vaak en ondeskundig wordt gebruikt waardoor je een averechts effect krijgt waarbij de “uitleg” belangrijker wordt dan het verhaal.

    Like

  2. Wllm Kalb zegt:

    Zoals met alles moet je een bepaald procédé niet te vaak toepassen. Maar waar ik over schrijf is geen ‘gewone’ flash back’, die inderdaad een hinderlijke onderbreking van het verhaal kan zijn, maar een samenvloeien van twee verhaallijnen.

    Like

  3. wellicht helpt het als je tussen
    ‘Langzaam zet de trein zich in beweging.’
    en
    ‘Dan ziet hij zijn vader voor zich.’een bruggetje bouwt.

    Like

  4. Fleur zegt:

    Het valt mij op,dat Tommy Wieringa nooit in panels zit.
    Goed voor hem!

    Like

  5. Fleur zegt:

    Projecties van mensen kunnen bloedlink zijn,vooral als hun waarneming zwaar verstoord is.
    Wat zij in mij zag,was ze nl zelf.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s