Grachtenfestival: tijdens het concert gaat de verbouwing gewoon door

Vincent van Amsterdam speelt accordeon in metrostation Vijzelgracht in aanbouw

Schermafbeelding 2014-08-20 om 08.52.18Het Grachtenfestival Amsterdam is steeds op zoek naar nieuwe impulsen. Het vertrouwde slotconcert op de Prinsengracht met de talloze bootjes en grote namen uit de concertwereld is niet meer beeldbepalend. Overal in de stad, op daken, in tunnels en schuilkerken en dus ook onder de grond in een metrostation van de noord-zuidlijn in aanbouw, op de Vijzelgracht. Daar, zeventien meter diep, alleen bereikbaar via stalen noodtrappen, in een bunkerachtige ruimte gaf de winnaar van de vakprijs van het Conservatorium Concours, de jonge accordeonist Vincent van Amsterdam gistermiddag een concert .

foto 3Het was wel even zoeken, maar medewerksters van het festival wezen geduldig de weg. Via een echte werkingang bereikten de bezoekers de eindeloze trappen. Hier en daar klonken de drilboren want het station is nog lang niet klaar, pas in 2017, zo is de bedoeling, rijden hier de eerste metro’s onder de grond. Het concert werd helaas niet gegeven in de metrotunnel maar in een bunkerachtige ruimte, waar het koud en nat was. Gelukkig had de organisatie rode dekentjes op de stoelen neergelegd. Het was pas vier uur, het werk om ons heen ging gewoon door en boven ons reden hoorbaar de trams.

foto 1Vincent van Amsterdam haalde echter voldoende geluid uit zijn instrument om alle ruis van de omgeving te overstemmen. Hij had een gedurfd programma samengesteld: veel moderne muziek waar ik erg aan moest wennen. De accordeon is er niet alleen voor vrolijke wals-musettes, maar kan ook brommen en piepen, knarsen en kraken. Vooral in ‘De profundis’ (uit de diepte, een toepasselijke titel) van Sofia Goebaidoelina vergde heel wat van de toehoorder – Goebaidoelina werd vorige week in Zomergasten door Reinbert de Leeuw nog zo prachtig geportretteerd. Maar ook het werk van en Anatoly Kusaykov (Images of the passing time) was zware kost. De Franse componist Frank Angelis (Impasse) waar Van Amsterdam mee afsloot was toegankelijker, minimalistisch met veel variaties en tempowisselingen. Een opmerkelijk concert op een uitzonderlijke locatie.

Fragment Tros Nieuwsshow zaterdag 16 aug https://www.youtube.com/watch?v=wFjv_6pqQd4

Over Wllm Kalb

schrijver, lezer, docent - focus: taal, geschiedenis, fotografie, Duits(land), muziek en films uit de jaren '20 - '50
Dit bericht werd geplaatst in Feiten en meningen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s