Nauwelijks bekeken – à l’Origine, een film van Xavier Gianollli

UnknownSlechts 145.000 kijkers zagen vrijdagavond laat de Franse film à ‘Origine uit 2009. Ik had hem opgenomen en keek zondagochtend vroeg. Waarom zulke goede films alleen geprogrammeerd worden in de ‘randen van de nacht’ weten alleen de netmanagers. In 2011 kwam de film uit als arthouse film, maar haalde ook toen weinig kijkers. Jammer, want deze film verdient een veel groter publiek. Regisseur Gianolli vertelt een wel heel bijzonder verhaal, anders dan alle Hollywood romances, Amerikaanse actiefilms of Nederlandse familiefilms. Het is het verhaal van een oplichter, magistraal gespeeld door François Cluzet, hier pas beroemd geworden door zijn rol van Phillippe in Intouchables, maar in Frankrijk terecht al jaren een grote ster. Net uit de gevangenis zet Paul zijn duidstere praktijken voort. Hij licht bouwbedrijven op, huurt auto’s en machines die hij nooit betaalt, overnacht in hotels zonder uit te checken en belandt uiteindelijk in een troosteloos Noord-Frans stadje waar de crisis enorm heeft toegeslagen.
Unknown-1De aanleg van een stukje snelweg is stilgelegd, veel mensen hebben geen werk. Paul ziet mogelijkheden en bespeelt een aantal lokale ondernemers zodat ze meewerken aan de  de voortzetting van het project. Natuurlijk doet hij dat om er zelf beter van te worden, zonder scrupules betalen ze hem steekpenningen. Paul schermt met grote namen en  iedereen denkt dat hij namens een groot concern opereert, hij spreekt het niet tegen. Opeens gaan de mensen hem zien als de motor van het project, iedereen ziet in ‘Phillippe Miller’ de reddende engel, ook de jonge vrouwelijke burgemeester, met wie hij voorzichtig een affaire begint (Emanuelle Devos, zij kreeg een César voor deze rol). De zaken groeien hem al spoedig boven het hoofd. Iedereen rekent op hem. Het is niet meer de vraag òf het slecht zal aflopen, maar alleen nog maar wanneer en op welke manier.

Prachtig is gefilmd hoe het stadje opleeft, hoe er nieuwe hoop ontstaat. De aanleg van de nieuwe snelweg wordt weergegeven als een ballet van enorme machines in de stromende regen. De film duurt lang, de ontmoeting met zijn nogal pafferige gabber Gerard Dépardieu is onduidelijk en had beter weggelaten kunnen worden. Maar dit, op een ware gebeurtenis gebaseerde verhaal is prachtig verfilmd. De Europese film is nog steeds onderscheidend, jammer dat je er zo veel moeite voor moet doen om er wat van te zien.

Voor de trailer zie http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=22149
Terug te zien o.a. via NPO-plus (abonnement nodig, 1 maand gratis daarna 7,95 per maand)

Over Wllm Kalb

schrijver, lezer, docent - focus: taal, geschiedenis, fotografie, Duits(land), muziek en films uit de jaren '20 - '50
Dit bericht werd geplaatst in Feiten en meningen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s