Meeslepend

Heerlijk is dat, helemaal in en boek duiken. Meegesleept worden in een verhaal dat je niet meer loslaat. De tv uitzetten, en lekker wegkruipen op de bank. En als ik ’s nachts een uurtje wakker lig, ga ik niet draaien en zuchten maar pakt ik gewoon dat boek en weer en lees een hoofdstuk. Zo’n boek waarvan je het jammer vindt als je het uit hebt.
Het was me lang niet gebeurd, de meeste romans die ik van de winter las konden me wel boeien maar het waren geen page turners.

Sinds kort ben ik weer lid van de bibliotheek en uit de prachtige Openbare Bibliotheek op het Oosterdok – ga vooral ook boven kijken naar het mooie uitzicht – haalde ik twee boeken uit de afdeling ‘spannend’ van auteurs die ik wel van naam kende maar van wie ik nog nooit wat had gelezen: Felix Thijssen en Peter de Zwaan. Twee van die schrijvers die  je nooit op de televisie ziet, die niet worden uitgenodigd om het boekenweekgeschenk te schrijven maar die wel uitstekend kunnen schrijven. Al jaren lang.

Beide auteurs werden vaak genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandse detective. Thijssen won de prijs in 1999 voor Cleopatra, De Zwaan in 2000 voor Het Alibibureau. Felix Thijssen won bovendien in 2006 de Diamanten Kogel, de prijs van de Vlaamse misdaadauteurs voor Het Diepe Water, het boek dat ik deze week van hem las en niet weg kon leggen

Wat Thijssen en De Waal gemeen hebben is dat hun verhalen gaan over kleine misdadigers, mensen die ‘erin gerold zijn’ en betrokken raken bij smerige zaken. Ze schrijven in een heel directe stijl over het leven aan de rand. Ze schetsen mooie portretten van mensen die proberen te overleven in een schimmige wereld waarin soms veel geld wordt verdiend zonder bonnetjes, maar vaak ook weer veel geld wordt verloren bij gemene afrekeningen. Ze laten een wereld zien die we gelukkig niet kennen maar waarvan we weten dat die bestaat.

Het Diepe Water gaat over Francine. Een meisje dat nooit een jurk aan wil. Ze heeft één doel in het leven: een zeiljacht om met haar vader over de Oceanen te zeilen. Het maakt haar niet uit waar ze geld vandaan haalt, als ze haar droom maar kan realiseren. Slachtoffers interesseren haar minder. Maar met drugs wil ze niets te maken hebben en zeker niet met het ontvoeren van kinderen. Maar daar krijgt ze tegen wil en dank toch mee te maken.

De achtergrond van het meisje wordt uitvoerig beschreven; als lezer begrijpen we Francine, we staan aan haar kant. In die zin is het boek meer dan een detective, het schetst een mooi beeld van een kwetsbaar iemand die zich veel stoerder voordoet dan ze is.

Uit de manier van schrijven van Felix Thijssen blijkt zijn ervaring, zijn vakmanschap. De scherpe dialogen, de beeldende omschrijvingen, de opbouw van spanning, het gaat vloeiend en gemakkelijk.

“Ze zou die middag nooit vergeten. Dat kwam door wat haar vader zei, maar vooral eigenlijk door zijn handen. Die waren hard en bultig van eelt en littekens en zachter dan wat ook ter wereld. Ze roken altijd naar olie. De nagels waren altijd zwart zoals die van alle automonteurs. ‘Je hoeft dat nooit meer te doen,’ zei hij. ‘Als de mensen zeggen dat je vader gek is, zeg je gewoon: ja dat klopt, dat zit in de familie, daarom ben ik zelf ook een beetje gek. Oké? Er is niks verkeerd aan een beetje gek te zijn. Neem nog een koekje.”

Dat is nog een schrijven.

De stijl van Peter de Zwaan is luchtiger, scherper, Amerikaans. Marc Johansz, de hoofdpersoon uit Een keel van glas, heeft net te horen gekregen dat hij keelkanker heeft, hij wordt bestraald in het ziekenhuis. Dat belet hem niet om door te gaan met schemerige zaakjes en hij hoopt in zijn benarde positie nog een grote klap te maken. Zijn omgang met vrouwen verloopt uiterst moeizaam maar wordt boeiend beschreven. De Zwaan observeert goed en munt uit in rake typeringen. Over een verpleegkundige die hij niet mag: ‘Ze had een gezicht dat een beetje uit het lood stond.’ Veel flitsende dialogen ook. Uit een herinnering van Marc die veel zegt over zijn onvermogen om vrienden te maken:

“ ‘Zit niet te huilebalken,’ zei opa als hij zag dat ik met mezelf te koop liep. ‘Ga spelen, doe iets.’ ‘Niemand wil met me spelen.’ ‘Omdat je zo’n chagrijnige kop trekt, daar komt het door.’ ‘Ze willen nooit met me spelen, ook niet als ik lach.’ ‘Jij lacht nooit.’ ‘Welles.’ ‘Ga lezen, dan doe je iets nuttigs. Het geeft niet wat. Je moet bezig blijven, zitten treuren helpt niemand. In de benen en naar buiten of naar je kamer en lezen.’ “

Dit boek uit 2006 is onlangs opnieuw uitgegeven, er is sprake van een verfilming.

In de media ging de laatste jaren alle aandacht naar vrouwelijke auteurs als Esther Verhoef, Saskia Noort, Marion Pauw en Simone van der Vlugt. Zij schrijven boeken die ik weleens lees als ik op reis ben en die ook meteen weer vergeet. Dat is niet het geval met Felix Thijssen en Peter de Zwaan. En er zijn meer goede thrillerschrijvers die te weinig bekend zijn zoals Jacob Vis, Chris Rippen en mijn favoriet Charles den Tex, maar die laatste won dan ook drie keer de Gouden Strop.

Felix Thijssen, Het diepe water. Uitgeverij Luiting Sijthoff. Amsterdam 2006.

Peter de Zwaan, Een keel van glas. Just Publishers. 2015

Over Wllm Kalb

schrijver, lezer, docent - focus: taal, geschiedenis, fotografie, Duits(land), muziek en films uit de jaren '20 - '50
Dit bericht werd geplaatst in boeken, Feiten en meningen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Meeslepend

  1. Geke zegt:

    Dank voor boeken tip op naar de bieb .
    Gr. Geke

    Like

  2. informatief verhaal! Gezien je belangstelling is ONZE HOOGMOED van Boudewijn van Houten ook aan jou besteed

    Like

  3. Wieneke zegt:

    Titels genoteerd voor mijn bieblijstje. Als ik blogland toch niet had 🙂

    Like

  4. ollieherman zegt:

    Lezen is het beste tijdverdrijf dat er is. Momenteel bezig met een Bernlef, mooi verhaal over vergeten en vergeten worden, of was het nou verdwijnen…..

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s