Asymmetrisch

DSCN0146

Gasthuismolensteeeg, hoek Herengracht ‘De Transvaalse Boer’

In de 17e en 18e eeuw werd in Amsterdam volop gebouwd in strenge klassieke vormen. Pas aan het eind van de 19e eeuw durfden architecten daarvan af te wijken. Architect Gerrit van Arkel bouwde een aantal opmerkelijk panden in Amsterdam in de ‘sobere Jugendstil’. Kenmerken waren de gebogen lijnen, asymmetrisch geplaatste balkons en erkers, torens en gevelspitsen.

DSCN0171

Een van de bekendste gebouwen van architect G. van Arkel is het gebouw ‘Astoria’ op de hoek van de Keizersgracht en de Leliegracht, ooit de zetel van de eerste Nederlandsche Levensverzekerings Bank’. De letters ENLB staan nog fier boven op het dak. In 1905 was dit een van de grootste panden die aan de gracht werden gebouwd. Jarenlang was hier Greenpeace gevestigd.

DSCN0150

In de Spuistraat staat dit opmerkelijke pand, ooit gebouwd voor bakker D.C. Stähle. Bevat ook elementen van de ‘chaletstijl’. Nog steeds een bakkerij met aan de voorkant een mooi bewaard gebleven signatuur van de architect.

DSCN0151

Ook dit pand Rokin 69 is van G. van Arkel. Ook weer te herkennen aan de asymmetrische vorm. Mooi in  ‘oude letteren’ aangebracht tableau The Marine, de naam van een Engelse verzekeringsmaatschappij die er slechts kort heeft gezeten. DSCN0160 (1)

Het pand hieronder op Keizersgracht 766 is ook van Van Arkel, herkenbaar aan de erkers, balkons, de gebogen lijnen en de asymmetrische vorm. Veel van zijn gebouwen steken boven de naastgelegen bebouwing uit.

DSCN0153

Ook andere architecten ontwierpen gebouwen met asymmetrische vormen. Een van de bekendste staat op Haarlemmerdijk 39, een winkelpand met veel ornamenten. Mooi gerestaureerd en vaak gefotografeerd. Architect F.M.J Caron die ook mede-ontwerper was van het V&D gebouw aan het Rokin.

Haarlemmerstraat:dijk 01

Soms vraagt een bepaalde situatie om een asymmetrische bouw. Dat is bijvoorbeeld het geval op Herengracht bij pand no. 74, herbouwd in 1902. Naast een groot en hoog dubbel grachtenpand staat een huis dat typisch een brugfunctie heeft naar het kleiner pand aan de ander kant.

DSCN0144

Zie ook ‘Chalet in Amsterdam’ file:///Users/wkalb/Pictures/Opschriften/DSC03331.jpg

Over Wllm Kalb

schrijver, lezer, docent - focus: taal, geschiedenis, fotografie, Duits(land), muziek en films uit de jaren '20 - '50
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Feiten en meningen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Asymmetrisch

  1. vaak steken ze boven het naast gelegen pand uit. Dat vind ik dus een diskwalificatie, of noem het ongeduld, het duurt namelijk even voordat het naastgelegen pand wordt herbouwd, maar vanwaar de arrogantie het niet nu al op te lossen? Of ontbreekt daarvoor de kwaliteit?.

    Herengracht nummer 74 is een voorbeeld hoe het wel moet

    Like

  2. Wllm Kalb zegt:

    Mooi of lelijk blijft een kwestie van smaak. Van Arkel durfde de strakke vormen te doorbreken. Niet altijd leidde dat tot mooie gebouwen, De Transvaalse Boer (bovenst foto) detoneert door zijn kleuren, de hoogte en vorm daar op de Herengracht. Maar tussen al die honderden keurige rechte grachtenpanden mag er toch ook wel eens een uit de rij dansen?

    Like

  3. Blewbird zegt:

    Die hoogteverschillen, prachtig! De algemene mening nu is dat dat niet meer kan. Alles moet nu op alles lijken.

    Like

  4. Wieneke zegt:

    Dat maakt een straat/gracht bijzonder en ook levendig. Veel van hetzelfde is doods en vervelend. Mooie foto’s weer!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s